Vad är en cookie?
En cookie är en liten datafil som sparas på din dator, läsplatta eller mobiltelefon. En cookie är inget program som kan innehålla skadliga program eller virus. Syftet är att kunna känna igen enheten du besöker webbplatsen från och kunna komma ihåg hur du agerade senast du besökte webbplatsen.
En cookie kan i vissa fall innehålla personlig information. Om du vill veta mer om vårt tillhandahållande av personlig information så kan du läsa mer om detta i vår integritetspolicy.
Hemsidans användning av cookies
Cookies kan vara nödvändiga för att få hemsidan att fungera. Cookies hjälper oss också att få en överblick över ditt besök på hemsidan, så att vi kontinuerligt kan optimera och rikta hemsidan till dina behov och intressen. Cookies gör till exempel så att hemsidan kommer ihåg vad du har lagt i en möjlig kundvagn, eller om du tidigare har besökt hemsidan, om du har loggat in och vilket språk och vilken valuta som du vill ska visas på hemsidan. Vi använder också cookies för att rikta våra annonser på hemsidan till dig. Sammantaget använder vi cookies som en del av vår tjänst för att visa innehåll som är så relevant som möjligt för dig.
Du kan se vilka tjänster som skapar cookies, och till vilket syfte under våra olika kategorier [Nödvändiga, Statistiska och Marknadsföring].
Hur länge sparas cookies?
Det varierar hur länge en cookie sparas på din enhet och webbläsare. Cookiens livslängd kalkyleras baserat på ditt senaste besök till hemsidan, eftersom att livslängden förnyas varje gång du besöker vår hemsida. Cookien raderas automatiskt efter utgångsdatum. Alla våra cookies visas under de olika kategorierna i våra cookie-inställningar [Nödvändiga, Statistiska och Marknadsföring]. Du kan läsa mer om de cookies vi använder nedan.
Cookies vi använder på hemsidan
Nedan är en översikt av vilka cookies vi använder på hemsidan. De är indelade i nödvändiga, preferenser, statistiska och marknadsföring. Cookiedeklarationen nedan har uppdaterats med den senaste ändringen i användningen av cookies via
Cookie Scanner - CookieYes
Nödvändiga cookies (1):
test_cookie | .doubleclick.net | The test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies. | Duration: 15 minutes
Statistiska (4):
CLID | .bing.com | Collects data on the user’s navigation and behavior on the website. This is used to compile statistical reports and heatmaps for the website owner. | Duration: 1 year
_clck | .bing.com | Collects data on the user’s navigation and behavior on the website. This is used to compile statistical reports and heatmaps for the website owner. | Duration: 1 year
_clsk | .bing.com | Registers statistical data on users' behaviour on the website. Used for internal analytics by the website operator. | Duration: 1 day
Marknadsföring (9):
MUID | .bing.com | Used widely by Microsoft as a unique user ID. The cookie enables user tracking by synchronising the ID across many Microsoft domains. | Duration: 1 year
_gcl_au | .doubleclick.net | Used by Google AdSense for experimenting with advertisement efficiency across websites using their services. | Duration: 3 months
_uetsid | .bing.com | Collects data on visitor behaviour from multiple websites, in order to present more relevant advertisement - This also allows the website to limit the number of times that they are shown the same advertisement. | Duration: 1 day
_uetvid | .bing.com | Used to track visitors on multiple websites, in order to present relevant advertisement based on the visitor's preferences. | Duration: 1 year 24 days
_fbp | .meta.com | Used by Facebook to deliver a series of advertisement products such as real time bidding from third party advertisers. | Duration: 3 months
IDE | .doubleclick.net | Used by Google DoubleClick to register and report the website user's actions after viewing or clicking one of the advertiser's ads with the purpose of measuring the efficacy of an ad and to present targeted ads to the user. | Duration: 1 year
SM | .bing.com | Registers a unique ID that identifies the user's device during return visits across websites that use the same ad network. The ID is used to allow targeted ads. | Duration: Session
SRM_B | .bing.com | Tracks the user’s interaction with the website’s search-bar-function. This data can be used to present the user with relevant products or services. | Duration: 1 year
ANONCHK | .bing.com | Registers data on visitors from multiple visits and on multiple websites. This information is used to measure the efficiency of advertisement on websites. | Duration: 1 day
Hur avvisar eller raderar jag cookies?
Om du inte vill att vi ska spara cookies i din webbläsare, så har du möjligheten att blockera alla cookies, radera befintliga cookies eller välja att få en varning innan cookies sparas i din webbläsare.
Om du önskar att blockera, radera eller administrera varningen, så kan du hitta mer information i denna guide:
Sådan sletter du cookies og anden browserdata.
Ändra ditt samtycke
Du kan ändra ditt samtycke genom att antingen radera cookies från din webbläsare eller ändra ditt originalval under “cookie inställningar”.
31 kommentarer
Marlene · 2014/11/02 kl. 7:25 e m
Det kanske är så att de helt enkelt blir för mycket skump vid träning och annan rörelse? Vad vet jag? Jag vet bara att jag inte bara ”hissat upp” utan även tagit bort 7 hekto bröst för att kunna röra mej utan smärta. Jag är å andra sidan 44… att få en söt och lite uppnosig C-kupa istället för den skumpande E-kupa är så jäkla skönt och bland det bästa jag gjort. Så frågan är väl om hon har problem eller ej av sina ”påsar”.
Anna · 2014/11/02 kl. 8:10 e m
Ja herre gud… Ledsna bröst!!? Lite häng efter att ha ammat två barn. Stackars Laila. *ironi*
Vet de som mer än gärna haft hängbröst a la vändstekta ägg om de öht kunnat få barn att amma. Vet de som väljer att ha ett eller inget bröst efter opererat bort det/dem fullproppat med cancer.
Vilken urusel förebild, vilket patetiskt i-landsproblem. Och det sorgliga i allt är väl att Laila är en av måååånga kvinnor som tänker och värderar så. Ta ert förnuft till fånga och skänk pengarna till cancerfonden, Världens barn eller nåt annat vettigt.
Jennie · 2014/11/02 kl. 9:35 e m
Varför ens föreläsa för tjejer att de duger som de är om man sedan är mamma till en son som aldrig får se att tjejer duger som de är och i mogen ålder kommer välja bort ”häng”?
Att låta våra SÖNER se hur en kvinnokropp ser ut, och ingen idealiserad kroppsbild, är det enda som befriar våra döttrar från onaturliga ideal när det är dags att klä av sig.
Anon · 2014/11/02 kl. 10:01 e m
Funderade i ca 30 sekunder sen jag läste detta och kommit fram till att hennes funderingar kring en bröstoperation måste nog bero på något av följande:
1. Hon känner sig mindre nöjd med sina nuvarande bröst.
2. Hon vill helt enkelt inte ha hängpattar. (Även om det nu är naturligt efter två barn och den åldern.)
Klart hon ska fixa till dem om hon nu känner att hon vill det. Det är hennes kropp, så varför ska vi sitta och kommentera om vad hon väljer att göra med den? Och lite bättre självkänsla på köpet? Förmodligen värt de där ca 40-50k som det kostar. (inte 20k)
Men jag förstår vad du menar. Men varför förlöjliga detta/henne?
Matilda Milano - shopaholic & Mama x3 · 2014/11/02 kl. 10:55 e m
Det bästa jag läst idag, klockrent inlägg! 🙂
Anna · 2014/11/03 kl. 7:10 f m
Men du är ju inte bättre själv med detta inlägg. Du kritiserar en annan människa för att hon gör val.som du inte håller med om. Ska vi få lov att ironisera och dumförklara alla som inte tycker som vi? Är det legitimt för dig att skriva nedvärderande om en annan kvinna för att hon inte tänker som du?
Fundera ett varv extra på varför du skrev detta inlägg och vilka signaler du själv sänder ut till tjejer. Jag kan ge dig en hint: Det är ok att mobba….
Karin Adelsköld · 2014/11/03 kl. 8:58 f m
Det jag gjorde är inte att mobba en enskild person det jag gjorde var att ifrågasätta en offentlig persons uttalande i media. Att mobba hade varit att avslöja att Laila opererat brösten och håna det. Att ifrågasätta att en offentlig persons normaliserande av skönhetsoperation är en fuckin rättighet jag har. Som människa, som kvinna, som mamma och som mediekonsument.
Exakt hur menar du att kvinnor skulle gagnas av att offentliga personer helt oemotsagt pratar om att operera bröst? Vad menar du att jag skulle skrivit? Att det är ok, även om jag inte tycker det? Sorry ett sånt samhälle vill inte jag ha. Jag kommer aldrig, aldrig sluta ifrågsätta skeva ideal oavsett om det är en man eller kvinna som står för dem. Sorry.
Anna · 2014/11/03 kl. 11:48 f m
När du skriver:
”Men Laila verkar ju smart och en bra tjej, inte skulle hon göra så?” ifrågasätter du inte skönhetsoperationer. Du ifrågasätter intelligensen och huruvida någon är en bra person hos dom som gör skönhetsoperationer. Det du förmedlar är helt enkelt:
”Tycker du inte som jag så tycker du fel och då måste du vara korkad och inte lika bra som jag”
Kort sagt, du skiljer inte på sak och person. Och det är enligt mig fel.
Att mobba kan vara att gå till personangrepp på en person baserat på att den tycker annorlunda än du, dvs precis det du gör i din text. Och det vet du, så väl som jag som varit mobbad i 10 år.
Vad jag menar att du skulle skrivit? Ja det du tycker. Vilket du gjort.
Och jag ger dig ett svar, vilket är vad jag tycker.
Jag har aldrig påstått att du ska hålla käft, det är du som drar det dit för att skapa debatt.
Vad jag säger är att det finns alltid två sätt att uttrycka sin åsikt: Bra och dåligt.
Du väljer det sämre genom att kritisera person istället för sakfrågan.
OM det nu är så att Laila Bagge har låg självkänsla och dåligt självförtroende och det är därför hon opererar brösten, på vilket sätt är du en del i det kvinnliga systerskapet genom att då ifrågasätta hennes intelligens och huruvida hon är en bra person? Hade du på allvar varit engagerad i det här med kvinnors låga självkänsla och sambandet med skönhetsoperationer hade du förmodligen ställt frågor kring varför hon gör det utifrån en empatisk ståndpunkt. Mår hon dåligt? Har media varit orättvisa mot henne? Du hade även kunnat ta med aspekten att hon faktiskt kan ha goda anledningar till att vilja göra detta, anledningar som du faktiskt inte vet något om.
Men du väljer att istället plocka billiga poäng genom att göra dig rolig på hennes bekostnad (återigen – mobba) och ifrågasätta hennes intelligens.
LiseLotte · 2014/11/03 kl. 1:15 e m
Intelligens = att förstå, begripa, inse, avgöra, lösa problem, associera, förstå idéer och språk.
Bara för att man säger att just det där var inte så intelligent att göra betyder det inte att man tycker hela människan är ointelligent.
BIG DIFFERENS!!
Anna · 2014/11/03 kl. 1:36 e m
Du behöver inte förklara skillnaden för mig, det är Karin som inte tydliggör att hon förstår den skillnaden, ta det med henne.
Chinaski · 2014/11/03 kl. 8:15 f m
Suffixet ”papp” betyder ”tusen”, således borde du skriva ”20 papp” istället för ”20 000 papp” – såvida en glädjeinjektion i tuttregionen inte kostar 20 miljoner.
Karin Adelsköld · 2014/11/03 kl. 9:07 f m
Haha det kanske den kostar, men 20 papp ska det nog stå.
Hanna · 2014/11/03 kl. 8:34 f m
Nu är du ute på hal is Karin…
Du har fallit för myten om att det är helt okej för oss kvinnor att klanka ner på varandra till höger och vänster.
Hur kan det på något sätt vara upprörande för dig att Laila funderar på att operera brösten? Du verkar vara nöjd med din kropp och hängande bröst, och vet det; det är helt okej. Det är också helt okej att känna sig missnöjd med hur kroppen på bara några år kan förändras till något vi inte känner igen.
Många jag känner var nöjda (eller helt ok) med sina kroppar innan sina graviditeter. Sen hände något. På bara några månader förändrades magen till en hängande säck, brösten till ledsna påsar och rumpan till en platt pannkaka. Vissa kvinnor accepterar detta som någon slags ”guds gåva”, och känner sig helt tillfreds med hur saker så snabbt rasade ihop. Vi ”svaga” kvinnor, å andra sidan, trivs helt plötsligt inte med att ta av oss BH:n inför vår älskling och släcker gärna lampan innan sex. Men här ligger problemet bara i våra huvuden tydligen, inte i våra förändrade kroppar.
Vad ör det som upprör så mycket hos andra kvinnor när det kommer till att förändra sina bröst? Vad är det som gör att du skriver ett helt inlägg där du klankar ner på en annan kvinna för att hon mår dåligt och vågar erkänna det? Är det också tabu att operera stora bröst till mindre? Att göra inlägg efter en canceroperation? Bygga upp muskler? Göra hårinplantat om man plötsligt börjar bli tunn på hjässan? Var går din gräns här för vad som känns naturligt för dig?
Ingen ska behöva först genomlida ett starkt missnöje med sina kroppar, och sen, när de beslutat sig för att göra slag i saken bli mobbade och spottade på av andra kvinnor. Det är precis sånt här som fördröjer den riktiga jämlikheten mellan män och kvinnor. Inte nog med att män trycker ner kvinnor, kvinnor är minst lika bra på att göra det samma.
LiseLotte · 2014/11/03 kl. 9:11 f m
Karin är inte ute på hal is. Däremot är Laila det!
Mia · 2014/11/03 kl. 1:01 e m
Jag håller fullkomligt med dig Hanna!
Emmilies om att leva.. · 2014/11/03 kl. 8:36 f m
Men åh så underbart skrivet!
Ett gott skratt samtidigt som du lyfter en viktig fråga enligt min mening.
Hejja!
LiseLotte · 2014/11/03 kl. 9:09 f m
Jag tycker att det är superbra att offentliga personer svarar på tal som du nu gör Karin.
Om Laila som är överallt i media just nu går ut och säger att hon ska operera brösten så lyssnar alla tjejer från 6 år – och uppåt. Mer puckat får man ju leta efter. Hon får väl göra precis vad f_n hon vill men hon ska INTE basunera ut det.
Om min granne bestämmer sig för att göra en skönhetsoperation inte sjutton ställer hon/han sig på gatan och skriker JAG SKA OPERARERA ÖRONEN FÖR DE HÄNGER.
Om Laila inte hade sagt något hade vi aldrig upptäckt det. Bättre så!!
kicki · 2014/11/03 kl. 11:51 f m
Tack för ditt inlägg Karin, och att du orkar engagera dig! Snart är både Sd och kirurgiska ingrepp helt normaliserat. Tror det är över 50% av flickor på högstadiet som inte är nöjda med sina kroppar, kan vara värt att fundera över. Så tröttsamt med alla dessa kvinnor som tror att självkänsla byggs med kirurgiska ingrepp.
Mia · 2014/11/03 kl. 12:59 e m
Jag förstår inte heller detta inlägg. Jag blir lite trött på att kvinnor klankar ner på andra kvinnor för deras val. Om någon vill operera sina bröst efter amning osv, så låt den personen få göra det.
Vet ni – pga den här typen av inlägg och snack från kvinnor, om kvinnor, till andra kvinnor – så har jag haft problem med att få hjälp i vården för en förlossningsskada. Jag blev inte återställd i mitt underliv. Jag fick problem helt enkelt och sökte hjälp för det. Då fick jag svaret att ”det är helt normalt och de flesta kvinnor ser ut så här efter en förlossning”. Jag frågade givetvis om inte kvinnorna upplevde att de hade problem, eftersom jag hade det (både med sex och träning). Svaret jag fick var ”Nej, de flesta kvinnor är bara glada för att de fått sitt barn”. Vad är det för inställning? Att det är ok att våra kroppar förstörs bara för att vi har fått barn? Att vi ska leva med våra problem och vara glada för vi har ju blivit mammor? Jag har frågat flera kvinnor om just den här problematiken – berättat vad jag varit igenom osv. Och jag möter samma svar. ”Man får väl räkna med att det blir lite sådär när man har fött barn”.
Nej ni – jag tycker inte det är ok att kroppen blir förstörd. Ledsna bröst eller problematiska fittor. Kan man få hjälp så är det väl bra? Jag kommer att operera mig och kommer att få betala det själv. Jag gör det gärna. Min kropp är viktig för mig, min träning är viktig, mitt sexliv är viktigt. Vad andra kvinnor väljer att göra med sina kroppar är inte något jag kan ha någon åsikt om. Var och en får själv välja. Om någon vill operera sina hängbröst – så varsågod!
Jag blir så trött på att kvinnor håller på och tycker så jävla mycket om vad andra kvinnor gör. Vi hjälper inte varandra precis……
Anna · 2014/11/03 kl. 1:56 e m
Amen på det Mia!
LiseLotte · 2014/11/03 kl. 2:17 e m
Gick du ut på facebook och instagram och pratade om det? Tror inte det.
Varför jämför du en förlossningsskada med en skönhetsoperation?
Summa summarum är att prata inte vitt och brett om skönhetsoperationer när du har en skara unga fans i en känslig ålder.
Mia · 2014/11/03 kl. 7:53 e m
Nej jag har inte skrivit det på min Facebook =). Men jag har pratat om det med vänner o bekanta – helt obehindrat. Varför ska vi inte kunna prata om det?
Jag jämför det med skönhetsoperation för att från sjukvårdens sida så har de tydligt förklarat för mig att de anser att det är just en skönhetsoperation. Så tja – då får det väl kallas det då. Jag struntar i vilket, bara jag får tillbaka ”min gamla fitta”…..
Det där med att unga i känslig ålder skulle ta så stor skada av sådant prat….. Tja du – jag håller inte med om det. Det är för enkelt att tro att det är så det fungerar. Man kan prata om skönhetsoperationer ur många synvinklar. Man kan prata om de problematiska, de felaktiga, de som hjälper och de som är bra. Man kan prata om allt omkring det. Gör det istället, även till de unga, så kan man få en bra och jäkligt intressant dialog. Att totalt såga alla skönhetsoperationer som något ”fel och fult” – är bara fyrkantigt och korkat. Så fungerar inte livet.
Men kort och gott – ja – jag har inga problem med att prata öppet om min operation. Varför skulle jag skämmas för den? Jag pratar också öppet om min träning. Den ändrar ju också kroppen… Är det också fel?
Annette Nystedt · 2014/11/03 kl. 1:34 e m
Hejja Laila, du gör helt rätt!!!
Önskar jag med hade råd att operera brösten och det bara för min egen skull.
Sluta håna kvinnor som vågar stå för det de gör, Karin.
Sanna · 2014/11/03 kl. 5:17 e m
Löjligaste jag läst på länge. Vad ger dig rätten att håna och klanka ned Laila på det här sättet?
Om hon blir nöjd och glad över en operation så är väl det jättehärligt. Alla gör väl som dom själva vill. Fan va less man blir när kvinnor klankar ned på andra kvinnor, blää!!
Karin Adelsköld · 2014/11/03 kl. 5:42 e m
Jag tycker Laila klankar på andra kvinnor genom att säga att friska bröst blir ”lite ledsna” efter att ha ammat två barn. Men det är bara att lyfta. Vad ska en ung tjej tänka? En som ammat 4 barn? En med cancer? Snacka om att klanka.
Katarina · 2014/11/03 kl. 5:38 e m
Jag jobbar som skolsköterska på högstadiet och en av mina viktigaste uppgifter är att stötta unga tjejer att deras kroppar och framförallt bröst duger som dom är..Bagge har förstört min dag. Ledsna bröst är väl cancersjuka bröst som måste opereras. Men kvinnor med bröstcancer måste vänta för kirurgerna väljer att hellre lyfta fåfänga omogna kvinnor som Laila Bagge. Kirurgerna tjänar mycket mer pengar på det. Bagge har skämt ut sig totalt!!
Malin · 2014/11/03 kl. 6:36 e m
Underlig debatt där de som tycker att Karin attackerar Laila, i sin tur attackerar Karin för detta
Jag tycker du väcker en viktig fråga, dessutom på ett roligt sätt .
Våga gilla och acceptera kroppen som den är. Glad eller ledsen.
Själv har jag bara ett bröst efter cancer och tycker det är helt okej. Tycker det är problematiskt att två glada, pigga bröst är idealet var man än befinner sig i livet.
http://myaaymwf.blogspot.com/2014/10/igar-kvall-akte-jag-hem-till-en.html
LiseLotte · 2014/11/03 kl. 9:44 e m
Kvinnor opererar sina bröst för att behaga andra. Allt annat är skitsnack. Och nu menar jag enbart dessa som har med lyft eller silikoninlägg att göra. Ryggbesvär eller annat som har med hälsan räknar jag inte in.
Att normalisera skönhetsoperationer är bara patetiskt. Finns ju vettigare saker än huruvida man ser ut. Det tar ett liv för vissa att förstå det och andra behöver flera liv.
Johan Wass · 2014/11/03 kl. 9:45 e m
Naturligtvis måste hon gå ut med det till svenska folket. Likt hennes bröllop vill hon naturligtvis inte betala själv!
Carolina · 2014/11/04 kl. 9:04 f m
Jag tycker nog att de där raggsockorna med hockeypuckar i faktiskt kan vara nog så vackra som två runda bollar. Men, vad som är vackert är ju individuellt. Själv älskar jag mina tuttar, fast att de kanske inte ser ut som ”modellen” för bröst.
KRAM på dig!
Kristina · 2014/11/05 kl. 5:01 e m
Bra skrivet Karin, dessutom är jag förbaskat trött på att inte folk förstår att vi kvinnor inte är till för att behaga och vara vackra. En stark självständig och smart kvinna förstår att hennes värde inte ligger i hennes utseende.